Tahniah pet :)

Sabtu lepas(14/11/15),tarikh matpet kawin.Matpet ni gelaran kepada kawan sekelas aku masa kat Saser dulu.Nama asalnya Khalis,tapi pasal orang kata dia nampak macam penagih,so lekat la gelaran matpet tu sampai sekarang,haha.Masa dia umum kat facebook yang dia nak kahwin tu,punya la terkejut aku.Eh,senyap senyap je dia ni dah ada orang dia nak kahwin.Biasa la,last jumpa matpet ni 5 tahun lepas,tu pun lepas dapat result SPM.Lepas tu semua orang dah buat hal masing2,nasib baik la facebook ni still ada,so boleh la nak tau update family2 kawan2 punya hal semua.

So,sabtu lepas,gerak lah aku pergi kenduri matpet sekali dengan si Pucong dengan si Basyir.Semua orang pun ada gelaran masing2 yang lekat je lagi even dah habis sekolah lama pun,haha.Dah la kitorang dengan muka confidentnya sampai dekat Dewan Felda Jalan Semarak sebab ingat si matpet majlis dekat situ.Masuk2 je dalam,dah apehal matpet kahwin pakai coat ni.Tengok-tengok memang bukan matpet.Nasib la kitorang tak buat nice salam pakcik yang jaga kat depan ni ingatkan bapak dia.Baru nak ucap tahniah Khalis dah kahwin,padahal silap orang.Cepat-cepat la kitorang keluar dari dewan tu dengan gelak terbahak-bahak.Tak pasal-pasal datang majlis orang tak jemput ni.Rupa-rupanya,majlis dia dekat Dewan Felda Titiwangsa,depan dalam 3 km dari Dewan Felda Semarak -_-.
Mana la nak tahu dah nama dewan dekat2.

Sampai-sampai je okay confident sikit.Penuh perempuan pakai tudung niqab dekat majlis ni.Tahu pun sebab bini matpet ni memang geng-geng usrah UM.so tak hairan la.Masuk je dalam tu dah nampak matpet tengah duduk atas pelamin dengan bini dia.Matpet turun jumpa kitorang bagitau "kejang muka aku senyum dari tengahari tadi.biasa la,selalu aku jarang senyum'.Takpe la pet,mana la tahu lepas ni kau berubah jadi orang yang ceria je sepanjang masa.Untung matpet kahwin dengan isteri dia ni.Elok tudung labuh,belajar usul fiqh lagi dekat UM.Sejuk mata memandang,tapi takleh pandang lama-lama,pasal bini orang :D



Tengok muka Matpet ceria dapat kahwin.Belah kanan gambar-Naif,isteri dan anak.


2 minggu before Matpet kahwin,dia ada contact aku tiba-tiba satu malam ni
"Pul,sabtu ni free tak?Ingat nak ajak lepak sekali dengan Pucong dengan si Basyir.Dah lama tak jumpa kau ni,ada la 5 tahun"

Sudahnya kitorang jumpa dekat kedai mamak kat Putrajaya.Duduk la borak-borak pasal zaman sekolah semua.Orang itu orang ini buat apa semua.

I remembered we used to sit together right after we finished our Prep class,every night.The same routine as what we did last week,the differences were,the setting and our age.We had exactly the same topics of conversation like what we did few years back.We mocked others(guy friends will always be like this),we opened the talk on how we were naughty back then,and almost every day,we'll be having discussion how fun if we get married,and we even created our future children's name,LOL.I remembered how serious were Pucong and Matpet,brainstorming what would be the best name for their children,and tried to combine their name with the name of their future spouse,of course at that time,we didnt have any.We picked any beautiful girl's name and hoping that would be our future wife.And there was Renggo,also one of our closest friend in our class,where we used to mock him as Mr-Know-It-All,since he seems to know everything in the universe :D.Unfortunately,we were not able to contact Renggo to join us that day,if he does,he'll get tease off again,haha.I do miss my time in Saser,though i only had to face for 2 years(read:Very tired),but the experienced and the moments there,indulged me.

Dari pukul 10 sampai la pukul 2:30 pagi baru la kitorang habis berborak.Dalam kereta masa nak balik,aku berdua dengan matpet masa tu.Dia kata dia pun tak percaya dia nak kahwin dah.Susah dah dia nak buat benda masa bila zaman bujang-bujang dulu.Tak boleh sesuka hati keluar pergi lepak dengan kawan,main futsal,lepas tu tinggal bini sorang-sorang dekat rumah.Aku start fikir,aku tak rasa aku boleh lagi nak sampai tahap jadi suami orang,at least,not yet.Dengan diri banyak tak betul lagi,tanggungjawab dekat family.Dah nak dekat 10 tahun aku tak duduk constantly dengan family.Yelah,5 tahun asrama,5 tahun belajar medik.Tapi,apa-apa pun,masa depan apa pun boleh jadi.Tapi matpet ada la nasihat aku,suruh habiskan belajar dulu,then baru boleh fikir pasal benda alah kahwin ni.Dah macam parents aku punya nasihat pun ada :D.

Aku pun tengok keliling aku,masing-masing dah membesar.Yela,takkan nak kecik je sepanjang masa.Aku rasa aku tak berapa sedar sangat apa jadi kat sekeliling.Orang ni dah kahwin,orang ni dah ada anak,orang ni dah keje,orang ni dah tak duduk Malaysia, macam-macam lagi.

Aku masih lagi mencuba untuk sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling.Cuba fikir yang sekarang ni dah umur 23,bukan remaja dah.Ntah la kenapa aku still rasa 23 ni budak-budak lagi -__-.Betapa pentingnya aku kena ubah perangai untuk jadi lagi berguna dekat agama dekat masyarakat.InsyaAllah,pro exam aku 11/7/2016.Sekarang masih lagi struggle untuk belajar medik ni.Baru je habis posting OnG,dan akan start dengan posting Family Medicine,esok(16/11/15).How time flies.Rasa macam takde la lama sangat aku daftar 1st year dulu.Dengan kena paksa sorang 2nd year ni suruh kitorang rendam dalam kolam masa tu,pengalaman repeat paper urinary masa 2nd year,pengalaman first time dapat kereta,pengalaman first sekali posting klinikal dekat hospital Kulim,pengalaman pindah ke HUKM cheras masa 4th year,and the list will be continued from time to time.Sesiapa yang baca ni,minta tolong doakan kami,5th year MD UKM pass pro exam dan menjadi doktor yang berguna untuk ummah,cei :D. Akhir kata,wassalam.

Matpet,sehari sebelum bernikah.kahkah